יום שני, 20 ביולי 2009

מסחר במט"ח: איך תדעו מתי להיכנס לשוק?

בלוג מט"ח: אז מה אם סיטיגרופ מחלקים בונסים? זה עדיין לא אומר שהכלכלה האמריקאית החלימה...
בסוף שבוע שעבר חזינו בהתלכדות של שני גורמים קוטביים שהשפיעו משמעותית על הכלכלה האמריקאית. האופן שבו אינדיקטורים קוטביים משמעותיים מתנגשים זה בזה חוזר על עצמו לאחרונה, כאשר אנו חוזים בפרסומם התכוף של נתונים סותרים רבים, המשפיעים על שווקים בעולם.

דו"ח רווחי התאגידים הרבעוני שפורסם ביום שישי בארה"ב הצביע ניצני שיפור בכלכלה האמריקאית: מספר לא מבוטל של בנקים שונים וחברות מהתחום הפיננסי ניצלו את המשבר (אחרי שהיו אלה שהואשמו בפרוץ המשבר) על מנת לצר רווחים חדשים עצומים.

אם רק נסתכל על כך שגולדמן זאקס, סיטיגרופ ועוד מספר בנקים (שעד לאחרונה היו חלק מתוכנית ההבראה של ממשל אובמה וקיבלו עשרות מיליארדי דולרים כתמיכה) רשמו רווחי ענק ברבעון הנוכחי, וכעת מתכוונים להעניק בונוסים לעובדיהן, הרי שהתחושה בשווקים היא של יציאה מהחושך אל האור.

האם ההנחה שהתאוששות השווקים העולמיים צריכה להחזיר משקיעים אל שוק המט"ח? לאו דווקא. במיוחד כאשר אנו עוסקים בפורקס – זה לאו דווקא נכון לבחור את נקודות הכניסה לשוק על פי הטרנד הכללי.

טעות שגורה נוספת, שמומחשת היטב בימים האחרונים, מייצרת קשר הדוק ולא נכון בין מצבן הכלכלי של החברות המובילות בשוק ובין מצבה הכללי של הכלכלה. אין זה נכון לומר שאם בנק לאומי, טבע, כימיקלים לישראל ובזק מציגות תוצאות כספיות טובות בפרק זמן כלשהו, גם הכלכלה הישראלית נמצאת במצב מצוין, לא כל שכן אם נתרגם זאת למימדי הענק של השוק האמריקאי, שם משקלה הסגולי של כל חברה, תהא גדולה אשר תהא, קטן יותר. מניות לחוד וכלכלה לחוד.

אחת הסיבות לכך שחברות רבות בסקטור הפיננסי ובנקים רבים בארה"ב הציגו תוצאות מצויינות לאחרונה נובעת מהעובדה שחברות אלו, דווקא בזמן המשבר, ניצלו את הציבור – התנאים ללקיחת הלוואות הוקשחו, הריביות עלו וכך גם העמלות על השירות.

אני מציעה לסוחרי מט"ח לא להתבלבל ולא ללכת שווא אחרי תוצאות הבנקים בארה"ב - אין שום קשר בין השיפור במצב הבנקים ובין האופק של הכלכלה האמריקאית.

מאידך, נתונים אחרים שהגיעו מארה"ב בשבוע שעבר, והצביעו על מגמת ירידה דווקא, נבעו מנתוני תפוקות התעשייה בארה"ב – נתונים שנמצאים בירידה מתמדת בתקופה האחרונה.

אחד הדברים שמשפיעים יותר מכל על מגמת פניו של מטבע של מדינה, הינו התמ"ג – תוצר מקומי גולמי. רק 1.3% מבין כלל הגורמים שמשפיעים על התמ"ג נעוץ בסקטור הפיננסי. הגורמים המשפיעים יותר הינם נתוני הייצור של מוצרים ברי קיימא, במיוחד כאלו שאמורים להיות משווקים מעבר לגבולות המדינה. ובקטגוריה הזאת – ארה"ב נמצאת בצרה.

אם ניקח בחשבון שנתוני האבטלה עומדים על 10%, נסתכל גם על הנתון לפיו לא חלה ירידה במספר המפעלים ומרכזי הקניות שצפויים להיסגר בחודשים הקרובים וגם ניקח בחשבון ששוק הנדל"ן נמצא בנקודת השפל הגדולה ביותר שלו מאז ומעולם בארה"ב, נבין שהחדשות על כמה חברות פיננסיות חמדניות שמעניקות בונוסים לעובדיהן, אינן בבחינת סנוניות שמבשרות את בוא האביב.

בשבוע המסחר שעבר נסחר הדולר פראיות כמעט – הוא עלה וירד כמו מטוטלת, בעוד סוחרי מט"ח נכנסו ויצאו מפוזיציות, על רקע פרסומם של כל אותם אינדיקטורים. אז כדי לסחור בנחת יחסית – עלינו להסתכל על התמונה הכוללת של העולם הפיננסי, ולא להתמקד בפרטים שרק נראים לנו חשובים.

תגובה 1:

  1. האם מסחר במט"ח הוא רווחי אם אני משקיעה סכומים קטנים כמו 300 - 3000 ש"ח? בין הטווחים האילו מה אני יכולה להרוויח, אשמח לקבל טיפים משמעותיים
    מסחר במט"ח - פורקס

    השבמחק