יום חמישי, 18 ביוני 2009

הדולר האוסטרלי עולה? חכו, זאת רק ההתחלה

בלוג מט"ח היום: לאיפה הולך האוזי?

הפוסט של היום מוקדש למטבע של אוסטרליה, המכונה בחיבה "אוזי" (AUSSIE), אחד המטבעות למסחר במט"ח האהובים עלי ביותר, בזכות הפוטנציאל הרב שטמון בו.

בעקבות דו"ח שפורסם אמש בנושא שיעורי התעסוקה באוסטרליה, נרשמה עלייה במסחר בדולר האוסטרלי (AUD) שצבעה בירוק את רוב מסכי המסחר במט"ח ברחבי העולם (יש לציין כי גם הין היפני רשם יום מסחר מצוין אתמול).

מה עומד מאחורי הכלכלה האוסטרלית? תסתכלו למשל על נתוני התעסוקה המקומיים באוסטרליה, שם נרשמה ירידה חדה בכמות המשרות המלאות לעומת עלייה במשרות חלקיות - תופעה זו משקפת את המיתון שפוקד כיום את המדינות המתועשות, המאופיינות בנתוני אבטלה של 10%.

שיעור האבטלה באוסטרליה הגיע ל-5.7% - נתון זה כמובן משקף רמת אבטלה נמוכה משמעותית לעומת מדינות רבות אחרות בעולם, אולם עדיין מדובר בנתון מדאיג לאור מגמת העלייה שמאפיינת אותו. מדובר בשיעור האבטלה הגבוה ביותר שנרשם מאז שנת 2003 ב-land down under.

אז מה, או מי, עומדים מאחורי התחזקות ה"אוזי"? ובכן, סימני ההתאוששות העולמיים מהמשבר, המונעים על ידי כלכלתה הצומחת של סין הם הדרייב מאחורי מגמת העלייה בערכו של המטבע האוסטרלי. הסינים קונים ולאוסטרלים יש מה להציע.

כתב העת הכלכלי, ה"וול סטריט ג'ורנל" (Wall Street Journal-WSJ) פרסם הבוקר מאמר שמתאר קנייה מסיבית של סחורות על ידי הסינים מבלי שלמעשה, תהיה למגמה זו בסיס איתן. למרות שה-WSJ סבור שמגמה מוגברת זו של רכישות סחורות על עלולה להוביל ל"פיצוץ" במוקדם או במאוחר, אני לא מסכימה עם העמדה. כבודו של ה-WSJ במקומו מונח, אבל הסינים צורכים בשנים האחרונות סחורות בקצב מואץ לשם צמיחתם - זהו בעצם הקטר שהוביל את צמיחת כלכלתם.

למעשה, סין המירה דולרים אמריקאיים בעבור סחורות ממשיות. למרות שכתב העת המכובד נשען על נתונים של יבוא וייצוא כדי להסיק שצריכה זו עתידה להגיע לסופה, אישית אני סבורה כי מדובר בעתודות בסך שני טריליון דולר. בעצם, ישנה כאן המרה של מט"ח, של "נייר" בעבור מוצרים ממשיים כגון: נחושת, שמן, זהב וברזל... כיום אין חלופה ל"ירוקים" אלא סחורה ממשית בלבד. אז למרות התחזיות בדבר הצטמצמות רמת הצריכה הסינית והיבוא, אני לא חוששת, האוזי נמצא כאן כדי להישאר – האמינו לי!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה