יום שלישי, 23 ביוני 2009

ימים קשים לאובמה. ימים קשים לדולר

בלוג מט"ח היום: למה צוחקים בעולם על שר האוצר האמריקאי ומה זה אומר על המדיניות של אובמה?
למרות קולות רבים אודות עתידו הלא הברור, הדולר האמריקאי הוא עדיין המטבע המוביל בעולם הפורקס. אנשים שעוסקים במסחר במט"ח יודעים שזהו המטבע שמכתיב את מהלך העניינים בזירה הבינלאומי.

הזדמן לנו עיתוי מעניין לבחון את הקשר בין מדיניות ארה"ב, התפתחויות מדיניות בכפר הגלובאלי ומעמדו של הדולר. בואו נתחיל.

הימים הם ימים לא פשוטים עבור ברק אובמה, כמו גם עבור כלכלת ארצו. סקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שההתלהבות מהנשיא האמריקאי מתפוגגת, וקולות הביקורת בנוגע למדיניותו מתחילים להישמע, אפילו בתוך המפלגה הדמוקרטית.

בששה החודשים הראשונים שלו כנשיא, אובמה הלאים כמעט לחלוטין את הסקטור הבנקאי, את תעשיית הרכב וכעת הוא בעיצומו של מהלך להלאמת הממסד הבריאותי בארה"ב. בינתיים, שר האוצר האמריקאי טימותי גיית'נר, מסייר בעולם ונואם בפני כל מיקרופון רענן אודות מעמדו של הדולר האמריקאי, במטרה לחזק את מעמדו ולהגביר את רמת הביטחון של מדינות בו.

בפועל, הלך הרוח שגיית'נר מנסה להשרות, זוכה בעיקר לבוז מצד פקידי אוצר במדינות שונות – לאחרונה זה קרה לו בסין ובאיטליה (נסו להיזכר מתי בשנים האחרונות זכו דבריו של שר אוצר אמריקאי לתגובות כאלו).

בזירה המדינית, צפון קוריאה מצפצפת על כולם (ובמיוחד על אובמה) בניסויי הגרעין שלה, איראן מאשימה את ארה"ב באחריות לתסיסה העממית של התקופה אחרונה, ארגון אל-קעידה מאיים להשיג נשק גרעיני בפקיסטן ולהשתמש בו נגד ארה"ב, רוסיה וסין מובילות מהלך לשינוי במעמדו של הדולר האמריקאי כמטבע המוביל במסחר בין מדינות וברזיל החליטה לסחור במטבעות אחרים עם מדינות ולא באמצעות הדולר – ימים לא פשוטים לאובמה, כבר אמרנו?

אז למה ומדוע אנו עדיין קוראים תחזיות על כך שהמשבר הכלכלי בארה"ב הגיע לנקודת מפנה? למה פקידי אוצר אמריקאיים כבר מכינים את העולם לצמיחה ב-2010? אני מציעה להסתכל על המספרים בעין יותר נוקבת וחדה.

אתמול (ב') הודיעה ממשלת ארה"ב כי מספר האנשים המסתמכים על שירותי הרווחה למטרת קיומם נמצא בשיא מאז תקופת ממשל קלינטון. שעור המובטלים הוא הגבוה מזה 30 שנה, כך פורסם בשבוע שעבר.

עוד התפתחות שחלה בשבוע שעבר: ממשלת ארה"ב רכשה מהציבור אגרות חוב ממשלתיות ב-160 מיליארד דולר, מהלך שמשמעותו היא שהממשל האמריקאי קנה את חובו שלו, ובמחיר גבוה יותר (בשל רמת הריבית הנוכחית) – מהלך תמוה לכל הפחות.

בעצם, ממשל אובמה, שמטיף לאחריות פיסקאלית ולהתנהלות כלכלית שפויה, נהג כאן באקט פזיז. ומאחר והממשל מתנהל כרגע בשיטת "אחד בפה ואחד בלב", אין פלא שהיחס לניסיונות של שר האוצר האמריקאי להגביר את האמון בדולר האמריקאי גובל בבוז.

אז נכון, פקידים אמריקאיים מנסים לצייר תמונה ורודה , אבל לו הייתם אתם מנהיגי מדינות – הייתם משקיעים כעת בדולר? התשובה צריכה להיות זהה עבורכם כסוחרי פורקס. אז בבקשה, אל תתנו לאף אחד לבלבל אתכם עם הכרזות ריקות מתוכן – שימו לב לדולר האמריקאי, מגמת הדשדוש שלו לאחרונה מעידה עליו רבות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה