יום שלישי, 16 ביוני 2009

מסחר במט"ח: הדולר מטבע מוביל? לא אם תקשיבו לדוב הרוסי

בלוג מט"ח היום: היזהרו מהספין האמריקאי על הדולר

המאבק בין שתי מעצמות העל המסורתיות, רוסיה וארה"ב, ניטש בכל זירה כמעט – החל במישור הפוליטי-מדיני וההתחמשות הגרעינית של איראן וצפון קוריאה ועד לתחום הכלכלי-גלובאלי בכלל ותחום הפורקס בפרט.

למה אנו מציינים זאת בהקדמה לפוסט? אולי כי שוק המט"ח העולמי ידע בימים האחרונים התפתחות שלפחות למראית עין נראתה מפתיעה, לאחר ששר האוצר הרוסי אלכסי קודרין, הצהיר על אישור מחודש לאמונתה של רוסיה בכוחו שלך הדולר האמריקאי, ובמעמדו כמטבע המוביל בעתודות המט"ח העולמי.

אבל האם ההצהרה של קודרין בפסגת מדינות ה-G8 באיטליה הינה "סיבה למסיבה" ושינוי אמיתי לקו המחשבה של מוסקווה כפי שבוטא בחודשים האחרונים, או שמא מדובר רק בהצהרה פחותת ערך, שספין של דוברים אמריקאיים הקנה לה חשיבות רבה?

נראה שכלי תקשורת רבים בעולם לא ירדו לעומקה של האמירה ולטון שבו נאמרו הדברים, והאמינו לספין האמריקאי. למען האמת, שר האוצר הרוסי אכן אמר כי "הדולר האמריקאי ימשיך להיות מבטע המוביל בין עתודות המט"ח בעולם למשך זמן מה", אולם אם האזנתם לנימת קולו של קודרין הייתם ודאי מבחינים שהטון שבו נאמרו הדברים, סלחני ועצור, רמז שלו היה יכול קודרין לומר את שעל ליבו, היו ודאי הדברים נשמעים כך: "הדולר האמריקאי עדיין מוביל ואין דבר שרוסיה יכולה לעשות בנידון כרגע, על אף העובדה שממש היינו רוצים לשנות את התמונה…"

וכדי להשלים את העובדה שמוסקווה לא באמת מעוניינת לחזק את מעמדו של הדולר האמריקאי, הצהיר אתמול נשיא רוסיה, דמיטרי מדוודב, כי "העולם זקוק לאופציות חדשות מבחינת מכלול עתודות המט"ח שלו. ולמי שלא מבין את הסאב-טקסט של הדברים שאמר מדוודב, אז הנה פרשנות הגיונית – רוסיה מעוניינת לגוון את עתודות המט"ח שלה ולהיפטר מהמטבע האמריקאי!

המפתח להבנת הסנטימנט הרוסי בתקשורת, ובכלל בכל הנוגע להתבטאויות בתחום הכלכלי-פוליטי-גלובאלי, הוא לא להאמין לכל מה שאתם קוראים (וגם כלי תקשורת מובילים בארץ חטאו בפרשנות שגויה לאמירה של קודרין) אלא לקרוא בין השורות. כי זה מאוד בהחלט נחמד ששר האוצר הרוסי אומר שהדולר ימשיך להוביל את סל המטבעות העולמי, אבל חשוב יותר איך הוא אמר זאת.

תגובה 1: