יום שלישי, 30 ביוני 2009

היכונו להסרת כתרו של הדולר

בלוג מט"ח: המרד הגדול נגד המלך הירוק יצא לדרך.
עמדתי לכתוב איך הקריאות שדרשו לאחרונה "להסיר את כתרו" של הדולר האמריקאי נראו כמחול מתוזמן וקבוע, אבל לא עשיתי את זה, גם בגלל שמדובר כבר בריטואל קבוע וכמעט משעמם מטעם רוסיה וסין וגם כי זה נהפך too obvious...

אז מה עמד מאחורי ההכרזה של סין אתמול, שהרגיעה את השווקים, על כך ש"המדיניות המוניטרית שלהם לא השתנתה?" האם היתה זו הכרזה שמשמעותה (בניגוד להכרזות החוזרות ונשנות של סין מהתקופה האחרונה) כי "סין אוהבת את הדולר האמריקאי, ואין לנו בעיה עם זה שיש לנו שני טריליון דולר שמושקעים המטבע הירוק?" כנראה שלא.

מי שעוקב אחר ההתפתחויות בזירה הכלכלית-גלובאלית, זוכר ודאי כיצד קרא נשיא רוסיה, דמיטרי מדוודב, בכינוס מדינות ה-BRIC שנערך לאחרונה, להקמת מערכת מסחר בינלאומית של אגרות חוב, בפיקוח קרן המטבע העולמית, שתהווה אלטרנטיבה למסחר במט"ח בין מדינות שמתבסס על הדולר האמריקאי. מאוחר יותר הבהיר הנשיא הרוסי כי דבריו לא הובנו כהלכה והוא התכוון למערכת שלא תבוא ע"ח הדולר, אלא תתקיים לצידו.

לפני כן היה זה שר האוצר הרוסי, אלכסיי קודרין, שנשא נאום באיטליה, בו טען שהעולם צריך מטבע חדש לסחור בו, מאחר והדולר איבד מערכו. לא עברה יממה מנאומו של קודרין, ומוסקווה פרסמה הבהרה על פיה דבריו של שר האוצר הרוסי לא הובנו כהלכה, ורוסיה תמשיך לבסס את עתודת המט"ח שלה על המטבע האמריקאי. המשחק הזה, של התקפת פתע על הדולר ונסיגה, חוזר על עצמו לאחרונה בתכיפות גבוהה.

ונחזור לסין. אומנם, ההצהרה של "הענק הרדום" קבעה כי המדיניות המוניטרית שלה לא השתנתה, ואכן היקף ההשקעה הסינית בנכסים בינ"ל לא השתנה, אבל מה שכן השתנה בתקופה האחרונה הוא הרכב "תיק ההשקעות" של מדינת הענק – בינואר החזיקו הסינים ב-2 טריליון דולר (מטבע ונכסי מטבע) שהיוו כ-50% מסך עתודות המט"ח שלהם, אולם מאז הם השתמשו במטבע האמריקאי לשם רכישת סחורות בקצב מסחרר – סין כרגע מייבאת כ-50% מסך הסחורות שאוסטרליה (יצואנית סחורות מהגדולות בעולם) מייצאת, וזאת הסיבה העיקרית לכך שכלכלת אוסטרליה לא נמצאת במצב קשה בחודשים האחרונים.

אז נכון, סין לא שינתה את היקף השקעתה, אבל המעבר לרכישת סחורות באמצעות בדולר מהווה הכרזה – אנחנו מתחילים להתנתק מהדולר ועדיף להחזיק סחורות בעלות ערך מנייר שמאבד מערכו.
רוסיה מנהלת מדיניות דומה – לפני שנה, כשליש מ-800 מיליארד הדולר שהיוו את עתודות המט"ח של המדינה, היה הדולר האמריקאי. כיום, הדולר האמריקאי עדיין מהווה שליש מעתודות המט"ח של מוסקווה, אבל במקום שיהיה זה שליש מ-800 מיליארד, מדובר בשליש מ-500 מיליארד. יתרה מכך, ערך אחזקותיהם בזהב ופלטינה עלה ב-250 מיליארד דולר, מה שאומר שהרוסים אכן מגוונים את "תיק ההשקעות" שלהם, בדיוק כמו סין.

מה כל זה אומר לסוחרי פורקס ומה זה משליך על שוק הפורקס? זה אומר שאכן, רוסיה וסין "שמו צלב" על הדולר הירוק. ובזמן שממשל אובמה דואג שעוד דולרים יציפו את השוק, כדי להתניע את הכלכלה האמריקאית ולחלצה מהמיתון, ערכו של הדולר צפוי לרדת. הצפי שלי הוא שרמת האינפלציה בארה"ב תגיע בתוך שנתיים ל-5%-10% ואולי אף יותר.

חברו את שני האלמנטים הללו יחדיו – התקפות מחוץ וירידת ערך מבית – ותגיעו למסקנה שתהליך הסרת הכתר מעל ראשו של הדולר כבר רוחש. תתכוננו.

תגובה 1: